Detekterbar.no eies og driftes av:
Labolytic AS
Org. nr: 923 685 561
Labolytic AS, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1. ledd). Grunnlaget for innsamling av informasjonen er kjøp av varer og tjenester (f.eks. konsultasjon, opplæring, seminar- og kurspåmelding) og samtykke (ved påmelding til nyhetsbrev).
Vi bestreber å ta godt vare på ditt personvern til en hver tid. Informasjonen du oppgir brukes til å holde kontakten med deg gjennom nyheter og markedsføring. Ved å logge deg inn på dine kundeside kan du når som helst se, endre eller slette informasjonen du har oppgitt. Skulle du ombestemme deg vedr. mottak av nyhetsbrev eller annen kommunikasjon fra oss kan du melde deg av ved å klikke på avmeldingslenken i bunnen av en e-post du mottar fra oss, eller ved å kontakte oss på post@detekterbar.no.
Detekterbar.no ved Labolytic AS selger ikke personopplysninger til tredjepart, og vi bytter eller videreformidler heller ikke denne informasjonen med tredjepart. Utenforstående kan kun få innsyn i denne informasjonen dersom de skal gjennomføre bestemte tjenester for oss. I slike tilfeller gjelder inngås strenge avtaler for å beskytte informasjonssikkerheten. Vi vil også alltid bestemme hvordan behandlingen av opplysningene skal foregå.
Når du besøker nettsiden, samler vi informasjon om:
- Produkter du har sett på: Dette bruker vi for eksempel til å vise deg oversikten over produkter du nylig har sett på
- Plassering, IP-adresse og nettlesertype: Dette brukes til utarbeidelse av besøksstatistikk, samt estemering av frakt
- Fraktadresse: Brukes for eksempel til å la deg estimere fraktkostnader før du legger inn en bestilling, og til å sende deg bestillingen etterpå
Vi bruker også informasjonskapsler for å holde oversikt over innholdet i handlekurven mens du surfer på nettstedet vårt.
Du kan lese mer om dette i avsnittene om personvern nedenfor.
Kundeinformasjon
Når du kjøper fra oss, ber vi deg om å gi informasjon, inkludert firmainformasjon, navn, faktureringsadresse, fraktadresse, e-postadresse, telefonnummer, kredittkort/betalingsinformasjon og valgfri kontoinformasjon som brukernavn. Vi bruker denne informasjonen til for eksempel:
- Send deg informasjon om din konto og bestilling
- Svar på dine forespørsler, inkludert tilbakebetalinger og klager
- Behandle betalinger og forhindre svindel
- Sett opp din konto for butikken vår
- Overholde alle juridiske forpliktelser vi har, som å beregne skatt
- For å forbedre våre butikktjenester
- Send deg markedsføringsmeldinger, hvis du velger å motta dem
Hvis du oppretter en bruker, lagrer vi firmainformasjon, navn, adresse, e-post og telefonnummer, som vil bli brukt til å fylle ut kassen for fremtidige bestillinger.
Som hovedregel tar vi kun vare på opplysninger om deg så lenge vi trenger dem til de formål som opplysningene er samlet inn til, og vi ikke lenger er lovpålagt å beholde dem. Vi vil for eksempel tar vare på ordreinformasjon i av regnskaps- og skattemessige årsaker. Dette inkluderer navn og e-postadresse samt faktura- og leveringsadresse.
Vi tar også vare på kommentarer og produktomtaler, hvis du velger å skrive dem.
Vi samler informasjon for å kunne yte kundene våre så gode tjenester som mulig. Når du melder bestiller varer eller tjenester, eller melder deg deg på et arrangement hos oss, lagrer vi opplysningene du selv frivillig har oppgitt til oss ved å registrere deg som bruker i nettbutikken eller fylle ut påmeldingsskjemaet. Dette inkluderer bl. a. navn, epostadresse og faktureringsadresse. Disse opplysningene bruker vi til behandling av bestillingen din, deriblant fakturering, utsendelse av kurspåminnelser, kursmateriell og kursbevis, og ivaretakelse av spesielle behov, som f. eks. matallergier. I tillegg kan vi sende deg informasjon vi anser som nyttig for deg om våre varer og tjenester. Informasjonen du oppgir gir vi ikke videre til tredjepart, med unntak av godkjente databehandlere vi har databehandleravtale med. Siden de opplysningene du gir fra deg ved bestilling utgjør en salgskontrakt, oppbevares disse opplysningene i vårt kunderegister i henhold til Bokføringsloven.
Hvem som har tilgang
Ansatte i Labolytic AS har tilgang til informasjonen du oppgir til oss. For eksempel har både systemadministrator, ordremottak og logistikksjef tilgang til:
- Ordreinformasjon, slik som hva som er kjøpt, når det ble kjøpt og hvor det skal bli fraktet til, og
- Kundeopplysninger som for eksempel bedriftsnavn, kontaktperson, e-postadresse samt faktura- og leveringsadresse.
Våre ansatte har tilgang til denne informasjonen for å hjelpe til med å gjennomføre ordre, behandle refunderinger og gi deg kundestøtte.
Bestillingsinformasjon deles via Consignor, med distributørene Schenker og Bring som sender ut varer på vegne av detekterbar.no.
Ved betaling vil noen av opplysningene dine overføres til Klarna, eller til BRAVO & 24 Seven Office. Se avsnittet Betaling for mer informasjion.
Personopplysninger vi får inn ved bestillinger benyttes ikke til andre formål enn å effektuere bestillingen.
E-postadressen vil kunne benyttes til utsendelse av informasjon vi anser som nyttig for deg om våre varer, tjenester og tilbud og nyhetsbrev.
I den forbindelse vil nyhesbrevsystemet Mailchimp få tilgang til epostadressen. Se avsnittet nyhetsbrev for mer informasjon.
Du kan lese mer om personvern og hva slags informasjon som samles inn omkring din bruk av nettsiden og hva den brukes til i avsnittene nedenfor.
Betalinger
Vi aksepterer betalinger gjennom Klarna, for eksisternde og kredittgodkjente kunder aksepterer vi også fakturering gjennom BRAVO & 24 Seven Office.
Når betalingen behandles, vil noen av opplysningene dine overføres til Klarna eller BRAVO & 24 Seven Office, dette begrenses til informasjon som er nødvendig for å gjennomføre eller behandle betalingen, slik som kjøpesum og betalingsinformasjon.
Klarna Checkout for WooCommerce
Når betaler med Klarna Checkout i nettbutikken, sendes informasjon om produktene i bestillingen (navn, pris, antall, SKU) til Klarna. Når kjøpet er ferdigstilt, sender Klarna din fakturerings- og fraktadresse tilbake til nettbutikken. Disse dataene pluss en unik identifikator for kjøpet lagres da som fakturerings- og fraktdata i rekkefølgen i WooCommerce.
Se Klarnas erklæring om personvern for flere detaljer.
Nettstedstatistikk
Vi samler inn avidentifiserte opplysninger om besøkende på nettsidene. Formålet med det er å utarbeide statistikk som vi bruker til å forbedre og videreutvikle nettstedet, og til å planlegge lagerhold og sortiment. Eksempler på hva statistikken gir svar på er, hvilke-og hvor mange av hvert produkt som er bestilt, hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes.
Opplysningene behandles i avidentifisert og aggregert form. Det betyr at vi ikke kan spore opplysningene vi samler inn tilbake til den enkelte bruker. Vi samler inn IP-adresser, men disse avidentifiseres slik at bare de tre første gruppene i adressen brukes til å generere statistikk. Det vil si at dersom IP-adressen består av numrene 195.159.103.82, brukes bare 195.159.103.xx. I tillegg behandles IP-adressene på aggregert nivå, det vil si at all data slås sammen til en gruppe og ikke behandles individuelt. Informasjonen blir lagret på Googles servere, i tråd med EUs personvernlovgivning (GDPR). Google LLC er databehandler for denne informasjonen.
Vi bruker følgende analyseverktøy i arbeidet med nettstedstatistikk:
Google Analytics er vårt analyseprogram. Vi bruker det blant annet til å se hvor i verden våre brukere kommer fra, hvor ofte de besøker siden vår og hvilke kilder trafikken kommer fra.
Google Tag Manager brukes for å administrere analyser og digitale tjenester
Informasjon fra disse verktøyene utleveres ikke fra detekterbar.no til andre aktører.
Informasjonskapsler
Som de fleste adre nettsteder bruker vi såkalte «cookies» for å bedre brukeropplevelsen av nettsidene våre.
En «cookie», eller informasjonskapsel, er en liten tekstfil som lagres i nettleserens minne.
Disse brukes for eksempel til å ivareta brukervalg du gjør på siden, lagre handlekurven din og å analysere hvordan du bruker sidene slik at vi kan forbedre oss.
Har du en bruker/ konto og logger deg inn på detekterbar.no, opprettes en midlertidig informasjonskapsel for å avgjøre om nettleseren din støtter bruk av dette. Denne informasjonskapselen innholder ingen personopplysninger og forsvinner så snart du lukker nettleseren din.
Når du logger deg inn, blir det opprettet informasjonskapsler som lagrer innloggingsinformasjonen din og valg du har tatt når det gjelder hvordan innhold skal vises. Informasjonskapsler med innloggingsinformasjon utløper etter to dager, mens de med visningsvalg varer i ett år.
Hvis du krysser av for «Husk meg» vil innloggingsinformasjonen din derimot oppbevares i to uker, men disse informasjonskapslene forsvinner når du logger deg ut av kontoen din.
Analyseverktøyet Google Analytics plasserer 5 informasjonskapsler på din maskin (__utma, __utmb, __utmc __utmt og __utmz). Disse brukes til å samle inn statistikk om trafikken på nettsiden (se avsnittet om Nettstedstatistikk om hva slags data vi samler inn, og hvordan vi bruker dem)
Facebook setter 1 informasjonskapsel på din maskin (fr). Denne informasjonskapselen brukes til å optimalisere vår annonsering på Facebook.
Ingen av disse informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som person. De fleste nettlesere aksepterer informasjonskapsler automatisk, men du kan forandre innstillingene i nettleseren din slik at dette ikke skjer.
Slik kan du unngå cookies
Dersom du ønsker å unngå cookies, kan du deaktivere bruken av disse i din nettleser. Merk at dette kan føre til at flere av funksjonene på sidene ikke fungerer.
Internet Explorer
Google Chrome
Mozilla Firefox
Safari
Nyhetsbrev
Detekterbar.no sender ut nyhetsbrev og kampanjetilbud via e-post 4-6 ganger i året til kunder, og til andre som har meldt seg på nyhetsbrev.
Når du melder deg på nyhetsbrev samler vi kun inn epostadressen din, og vil kun benytte denne til utsendelse av tilbud og nyhetsbrev.
Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet.
E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og og du kan når som helst melde deg av. Epostadressen slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.
Annonser
Vi annonserer våre produkter digitalt i Googles verktøy samt på Facebook og LinkedIn. Når du klikker på slike annonsen registrerer vi informasjon som beskrevet i avsnittett Statistikk og analyser.
Googles erklæring om personvern finner du her.
E-post og telefon
Labolytic benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet i veiledning, opplæring og kundeoppfølging. Relevante opplysninger som fremkommer av telefonsamtaler og e-postutveksling som skjer som en del av et kundeforhold lagres sikkert i vårt CRM system 24 Seven Office, les mer om personvern hos 24 Seven Office her.
Våre medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte er ansvarlig for å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle, og minst hvert år gjennomgå og slette unødvendig innhold i e-postkassen. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til CRM systemet.
Vi gjør oppmerksom på at vanlig e-post er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor til ikke å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.
Telefonsamtaler (telefonnummer fra og til, samt tidspunkt for samtalen) logges automatisk i vår telefonsentral hos Dipper, les mer om personvern hos Dipper her. Informasjonen benyttes til administrasjon og drift av systemet, og kan benyttes som grunnlag for statistikk på aggregert nivå. Komplett logg slettes etter ett år. I tillegg har ansatte en oversikt over de siste anropene på sine telefoner. Dersom en telefonsamtale er knyttet til en avtale om tilbud, kjøp eller annen oppfølging, vil det kunne bli skrevet et notat etter samtalen som journalføres i vårt CRM system. Det gjøres ingen øvrig systematisk registrering av telefonsamtaler hvor innringer kan identifiseres.
Opplysninger om ansatte
Labolytic AS behandler personopplysninger om sine ansatte for å administrere lønn og personalansvar. Rettslig grunnlag følger av personopplysningsloven § 8, første ledd og § 8 a), b) eller f) samt § 9 a), b) og f). Daglig leder, og vårt regnskapskontolr Alba AS, har det daglige ansvaret for dette. Andre opplysninger om ansatte, knyttet til vedkommendes arbeidsinstruks og tilrettelegging av vedkommendes arbeid lagres i CRM systemet, låst for innsyn fra andre enn daglig leder.
Opplysninger om navn, stilling og kontaktinformasjon på jobb publiseres på bedriftens nettsider.
Dessuten registreres det opplysninger i tilknytning til nøkkeladministrasjon av inn- og utstemplinger og opplysninger om tilgangsstyring i IT-systemer. Opplysningene utleveres bare i forbindelse med lønnsutbetalinger og andre lovpliktige utleveringer. Sletterutiner for personalopplysninger følger regnskapsloven og arkivloven.
Søknader mottas hovedsaklig via utlysninger på Finn.no, les mer om personvern hos FINN her.
Alle stillingssøknader blir journalført. Søknader lagres i vårt CRM system i ca. ett år før de makuleres. Dokumenter som bl.a. søkerlister og innstillinger bevares. Daglig leder er ansvarlig for dette.
Dine rettigheter
Dersom du har registrert deg som bruker eller foretatt en bestilling, er bedrifts og personopplysningene du har oppgitt lagret i brukerprofilen din. Du kan til en hver tid logge deg på din bruker for å se, redigere og slette sine egne personopplysninger (bortsett fra brukernavn). Nettstedetsadministratorer kan også se og redigere denne informasjonen ved behov.
I henhold til norsk lov kan du når som helst få innsyn i hvilke opplysninger vi har lagret om deg, og få disse rettet eller slettet dersom du ønsker det, ved å sende en e-post til post@detekterbar.no